Velvet TV benk fra danske Kristensen & Kristensen

Cecilie Kamp

Cecile Kamp designer

Cecilie Kamp er utdannet møbelarkitekt fra Arkitektskolen i 2014, hvor spesielt kjærligheten for materialet tre ble midtpunktet for studiene hennes. Hun jobber som Produkt- og konseptdesigner hos Kristensen:Kristensen. Cecilie har designet seriene Velvet, Samurai, Monogram, Sydney, Paris, Shiva og Ant for Kristensen:Kristensen.

«Jeg har alltid vært fasinert av funksjonell estetikk. Bruksgjenstander som både ivaretar en praktisk oppgave, men som også gleder øyet og gjerne også de andre sansene. Jeg er så heldig å ha vokst opp i et hjem med kvalitetsmøbler, og husker jeg møtte disse fra barndommen. At jeg lot meg omslutte av Nanna Ditzels ND83 lenestol husker jeg som en helt sensuell opplevelse av ro – skapt av det glatte avrundede treverket og den varme ullkvaliteten. Som designer kan du få lov til å bidra til iscenesettelsen av livet som leves under takene – en oppgave jeg går til med stort engasjement og ærefrykt.»

Hvilke kvinnelige forbilder motiverer og inspirerer deg?

Nanna Ditzel designer

Nanna Ditzel

Bodil Kjær designer

Bodil Kjær

Rikke Frost designer

Rikke Frost

I tillegg til Nanna Ditzel er en annen av 50-60-tallets store talenter, Bodil Kjær – et forbilde for meg. Senere i livet ble jeg kjent med Cecilie Manz, som (i likhet med de to andre kvinnene) har klart å utføre ikoniske design i vidt forskjellige kategorier, fra porselen til møbler. Under studiene på Arkitektskolen i Aarhus så jeg opp til vår kompetente kvinnelige deltidslærer som Rikke Frost, og i mitt nåværende arbeid som husarkitekt hos Kristensen & Kristensen trives jeg godt med å jobbe med anerkjente eksterne designere som svensk-danske Mia Lagerman. Men jeg kan også bli inspirert av internasjonale arkitekter og designere som Faye Togood, Zaha Hadid og Patricia Urquiola.

Felles for mine design er at de har oppstått på bakgrunn av et behov eller krav som vi i Kristensen & Kristensen opplever fra markedet.

Velvet skrivebord fra danske Kristensen & Kristensen

Velvet skjenken er et godt eksempel på et produkt hvor håndverk, praktisk og estetikk kombineres i et helstøpt møbel – som appellerer til svært mange mennesker. Jeg blir utrolig rørt over å oppleve en følelsesmessig tilknytning til akkurat denne skjenken, fra kunder som beskriver at det er et møbel de ønsker å beholde hele livet. For meg er det endelige målet å lage produkter som kan være en følgesvenn for et helt liv eller et halvt liv.

Samurai bord fra danske Kristensen & Kristensen

Samuraibordet er mitt bidrag til et tidløst uttrekksbord – hvor designet ikke overskygges av funksjonen, og hvor bordet er like vakkert enten det er uttrukket eller slått sammen. Designet er inspirert av japansk arkitektur, hvor det stramme og elegante er toneangivende.

Paris Spisebord fra danske kristensen & kristensen

Monogram, Sydney og Paris er alle 3 varianter av runde uttrekksbord med god plass til stol- og menneskebein. Monogram er rustikk, og ærlig i sitt uttrykk – mens Sydney og Paris er mer buede og skulpturelle i utformingen. Sydney er inspirert av boomerangen – aboriginernes viktigste jaktverktøy. Denne formen er kombinert med den karakteristiske metallringen som legger til en arkitektonisk holme til bordet. Paris er derimot en mykere tolkning av stålkonstruksjonene som oppleves i både det parisiske arkitektur- og kafémiljøet.

Bruker du dine egne design hjemme, eventuelt hvilke?

Jeg omgir meg med mye av mitt eget design hjemme, helt tilbake fra noen møbler jeg laget selv da jeg gikk et halvt år på snekkerskolen. På soverommet vårt står den første stolen Sleek, som jeg designet for Bolia allerede i studietiden. Meet-krakkene er jeg veldig glad i, og bruker som blomsterbord. Spisebordet vårt er fra Flex-serien, som vi har hatt i en årrekke. Selv om jeg kanskje hadde likt det, har jeg dessverre ikke plass til alle våre nye design – da Kristensen & Kristensen møbler er ekstremt slitesterke – så jeg prøver å tenke bærekraftig og endrer derfor ikke så ofte.

Hvilke andre kvinnelige designere har du hjemme?

I entreen min henger en genial løsning for skooppbevaring som er designet av Maja fra Nur Design, hun har også designet Veifa-stolen for Kristensen & Kristensen. Jeg har også et enkelt og elegant speil på soverommet som er designet av min tidligere medstudent fra Arkitektskolen, Anna Karnov. Hjemmet vårt er også påvirket av en rekke kvinnelige kunsthåndverkere og kunstnere som f.eks. mine elskede Edda-vaser fra Emma Mervedes Riis samt to grafiske kunstverk fra Line Busch. Både vaser og kunstverk er håndsignerte og kjøpt av kunstnerne selv, noe som betyr at de er enda viktigere for meg.

Meet krakk fra KK
Meet krakk fra Kristensen:Kristensen
Edda Vase fra Emma Mervedes Riis
Edda Vase fra Emma Mervedes Riis

Min følelse er at kvinnelige designere kan beskrives med tre ord. ESTETIKK, EMPATI og STYRKE.

Hvor ser du deg selv og din designstil om 10 år?

Om 10 år håper jeg å jobbe med kvalitetsmaterialer og dyktige håndverkere, og oppleve hvordan kjøpere tar eierskap til produktene og lar dem utfolde seg i interiørdesign. Klimaet er udiskutabelt et tema som vi må ta på alvor, og det er derfor min ambisjon at møblene jeg designer for Kristensen & Kristensen kan produseres med størst mulig respekt for både materialer og menneskelige/produksjonsressurser. Vi jobber allerede med å få flere og flere bærekraftige materialer og tiltak i produksjon. Det er min ambisjon at produktene våre er av så høy estetisk og fysisk kvalitet at de kan ha nytte i mange år, uansett om det er i samme familie eller som del av en sirkulær økonomi.

Cecile Kamp designer
Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp